תפריט

הזעת יתר בידיים היא "בעיה משולשת". היא משפיע עליכם ברמה האישית (לא נוח לבצע פעילויות שגרתיות כמו להחזיק עט ולכתוב למשל), ברמה החברתית (לא נעים ללחוץ ידיים כאשר אתם מזיעים) וברמה התעסוקתית (קושי ואי נוחות להחזיק בכלי עבודה או לעבוד מול מחשב). בתור אנשים בוגרים, זה אולי פחות מטריד אתכם. אך כנערים ונערות מתבגרים, זה ממש "חורץ" לכם את סדרי החיים.

כך או כך, הזעת יתר בידיים זו תופעה מאוד לא נעימה (ועם זה כולכם ודאי מסכימים). אך יחד עם זה, אתם ממש לא צריכים לקבל אותה כעובדה מוגמרת.

הודות לטכניקות מתקדמות הקיימות היום – ישנן מגוון שיטות טיפול בהזעת יתר בידיים. אך לפני שנעמיק ונדבר עליהן, נעסוק בשאלה אחרת – מי הם האנשים שזקוקים בכלל ל – טיפול בהזעת יתר בידיים?

כפות ידיים
בתמונה: כפות ידיים (קרדיט: PixaBay).

ובכן, נפתח ונאמר כי הזעת יתר בידיים תופיע בד"כ בשילובן של הזעות נוספות (למשל – הזעה בכפות הרגליים ובאזור בית השחי). ככלל, מדובר בתופעה אשר אינה מסכנת חיים אך היא עדיין משפיעה עליהם באופנים נרחבים למדי (זוכרים את "הבעיה המשולשת" שדיברנו עליה קודם?).

בכל אופן, טיפול בהזעת יתר בידיים יכול להתאים לשני סוגי אנשים:

הראשון – אנשים שסובלים מהזעת יתר בידיים בלבד (לידע כללי, מדובר בכ – 1% בלבד מסך מקרי הזעות היתר בידיים).

השני – אנשים שסובלים מהזעת יתר בידיים לצד הזעות נוספות בגוף כמו בכפות הרגליים ובאזור בית השחי (זה הוא הרוב המכריע של מקרי הזעות היתר בידיים).

שיטות טיפול בהזעת יתר בידיים

  • טיפולים שמרניים – שימוש במשחות, בדאודורנטים או במגוון תכשירים שונים בכדי למנוע (או לנסות לצמצם) את תופעת הזעת יתר בידיים. שיטות אלו הן אינן אפקטיביות ומדובר, בד"כ, בניסיונות ראשוניים להתמודד עם הבעיה.
  • הזרקת חומר מילוי – הזרקת חומר מילוי היא משיטות הטיפול הנפוצות בהזעת יתר בידיים. מדובר בהליך שבו מוזרק חומר מיוחד היישר לכף היד של המטופל/ת. דרך ביצוע פעולה זו, מושגת החלשה של השריר המחובר אל בלוטות הזיעה אשר גורמות להזעה בידיים. משך הטיפול הוא בד"כ בין 30 ל – 45 דקות. בסיומו, המטופל/ת יכולים לחזור לשגרת חייהם באופן מיידי.יהיה צורך לחזור ולבצע את הטיפול מחדש כל חצי שנה בהתאם להמלצת הרופא. עוד חשוב להדגיש, כי טיפול זה אינו מצריך הכנות מוקדמות כיוון שלא מדובר בפעולה ניתוחית או כירורגית-פולשנית.
  • טיפול באמצעות שאיבת בלוטות זיעה – שאיבת בלוטות זיעה הינו תהליך ניתוחי שבו מוסרים בלוטות הזיעה מהגוף דרך אזור בית השחי. הפרוצדורה מתאימה למי שסובלים מהזעות יתר כללית. עם זאת, היא לא בהכרח מתאימה לכל אחד. כדי לבחון התאמה לטיפול, יש להתייעץ עם גורם מקצועי מוסמך. 

כיצד מתבצעת התאמה של טיפול בהזעת יתר בידיים?

השלב הראשוני כמובן – הוא לבצע אבחון אצל מומחה. תחילה, עליכם לדעת מאיזו בעיה של הזעת יתר אתם סובלים:

  • הזעה מוקדית: מדובר בסוג ההזעה השכיחה ביותר, המתאפיינת בהזעה בכפות הידיים, בכפות הרגליים (ולעיתים גם בפנים) והיא יכולה לגרום טפטופי זיעה משמעותיים .
  • הזעת יתר כללית: הזעת יתר כללית הינה מצב של הזעה בכמה מקומות בגוף. בד"כ היא מהווה תסמין נלווה לבעיות רפואיות אשר קיימות אצל מטופלים (כגון מצב של השמנת יתר או ירידה בכמות הורמוני המין).

במקרה של הזעה מוקדית, טיפול באמצעות הזרקת מילוי יוכל להיות אידיאלי. הוא יחזיק מעמד עד כחצי שנה לערך והוא אינו כרוך בכאבים כלל. מכאן אגב, זו הסיבה שהוא אינו מצריך הרדמה. ניתן במקרים של רגישות יתר להשתמש במשחת אלחוש.

במקרה השני כאמור, של הזעת יתר כללית, ניתן לשקול את אופציית הניתוח – רק לאחר התייעצות מקיפה מול רופא/ת מוסמך .

אז מה היה לנו? 

הזעת יתר בידיים היא בהחלט תופעה לא נעימה. אך יחד עם זה, בהחלט ניתן להתגבר עליה. הניסיון לטפל בה באמצעים כגון: משחות, תכשירים או דאודורנטים למיניהם, בד"כ יעלה בתוהו. במקום זאת – אפשר לטפל בה דרך הזרקת חומר מילוי אשר יכול להעניק לכם שקט לזמן רב. מעבר לכך, קיימת האופציה הניתוחית שדיברנו עליה (שאיבת בלוטות הזיעה) אשר יכולה להבטיח פתרון לצמיתות.

כך או כך, לפני ביצוע טיפול בהזעת יתר בידיים חובה לפנות להתייעצות מוקדמת מול רופא אשר מוסמך לבצע את הטיפול.

נגישות